انحصار تجهیزات دندانپزشکی در دست کالاهای خارجی
نوشته شده توسط : تجهیزات دندانپزشکی

 

انحصار تجهیزات دندانپزشکی در دست کالاهای خارجی

تجهیزات دندانپزشکی امروزه در انواع مختلف در بازار عرضه می شود و هر دندانپزشکی با هر نیاز و بودجه ای که دارد می تواند دستگاه مورد نیاز خود را تامین نماید. شرکت های عرضه کننده تجهیزات شرایط ویژه فروش اقساطی را برای خریداران خود در نظر گرفته هم تا دندانپزشک با کمترین بودجه نیز بتواند دستگاه خود را خریداری کند و مابقی پول را به صورت ماهیانه پرداخت نماید. از اینرو شرکت ها نصف مبلغ را نقد دریافت می کند و مابقی را به صورت چک های ماهیانه .

این روش خرید در این شرایط که قیمت ها افزایش داشته مورد استقبال بسیاری از دندانپزشکان قرار گرفته است و راحت تر می توانند ابزارهای مورد نیاز خود را که در این روزها افزایش قیمت چشمگیری داشته اند را خریداری کنند. در این میان برخی از برندها هم هستند که ساخت داخل اند و ازنظر قیمت مقرون به صرفه تر می باشند. این برندهای ایرانی شاید به کیفیت برندهای مشابه خارجی خود نباشند ولی در سالهای اخیر کیفیت انها افزایش چشمگیری پیدا کرده است و میزان رضایت کاربران به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

ضعف ما در زمینه تجهیزات دندانپزشکی کم بودن تولیدات داخل است.اغلب کالاهای موجود در بازار وارداتی هستند و سالیان سال است که این تجهیزات وارداتی بخش زیادی از بازار را به خود اختصاص داده اند. دندانپزشکان نیز رضایت زیادی از این برندهای خارجی دارند و اغلب اولویت خریدشان برندهای خارجی است تا محصولات تولید شده در داخل. در سالهای اخیر تعداد انگشت شمار تولید کنندگان سعی بر بالا بردن کیفیت محصولات خود داشته اند و تا حد قابل قبولی نیز در این زمینه موفق بوده اند ولی این موفق بر روی تعدادی محدودی از تجهیزات بوده است.

تعداد زیادی از تجهیزات هنوز به طور کامل وارداتی هستند و هیچ نمونه داخلی از انها وجود ندارد. در واقع بازار تجهیزات در انحصار وارد کنندگان است و دلایل زیادی هم برای این ساله وجود دار.یکی از این دلایل نبود حمایت و پشتبانه لازم برای تولید کنندگان است. در واقع تولید کننده ترس از ورشکستی و از دست دادن سرمایه در ایران را دارد فلذا اگر سرمایه ای هم داشته باشد ترجیحش بر این است تا انرا به واردات همان کالاها اختصاص دهد و دردسر تولید را بر دوش نکشد.

اینها تنها بخشی از ضعف های مدیریتی ما در بخش تولید است و عوامل زیادی وجود دارد که باعث می شود اغلب افراد به سمت تولید نروند. تجهیزات دندانپزشکی جزو دسته محصولات مهمی است که بهتر ایت هرچه زودتر برای تولید ان فری اساسی شود و زمینه ای مناسب برای متخصصان در این حوزه فراهم شود تا بتوانیم به توانایی تولیدات داخلی این محصولات برسیم دستاوردهای این هدف در وهله اول از بین رفتن وابستگی ما به سایر کشورهاست و از طرفی دیگر شاهد افزایش قیمت این تجهیزات تا به این حد نخواهیم بود.
از طرفی دیگر قابلیت صادرات در سالهای اتی را پیدا خواهیم کرد. توانایی رسیدن به این هدف برای کشور ما و شرایط حال حاضر مفید است . اگر در سالهای گذشته به امر تولیدات توجه بیشتری می شد امروزه اینقدر متزلزل و وابسته نبودیم. با این حال به نظر من هنوز هم راه برای رسیدن وجود دارد. کم نیستند نیروهای متخصص در این زمینه که در حال حاضر زمینه کاربرایشان فراهم نیست و اگر این امکان برایشان فراهم شود دستاوردهایی را به وجود می اورند که چشمگیر خواهد بود.

در اخر باید خاطر نشان کنیم که تجهیزات دندانپزشکی موجود در بازار چه وارداتی و چه ساخت داخل همه از کیفیت خوبی برخوردارند و در هر رنج قیمتی در بازار محصول وجود دارد . البته محصولات با کیفیت بالاتر و امکانات بیشتر قیمت های بالاتری هم دارند. هر دندانپزشک برحسب نیاز خود محصول مورد نیاز را انتخاب می کند و از شرکت های معتبر خرید خود را انجام میهد.

 

 





:: برچسب‌ها: لوازم دندانپزشکی , تجهيزات دندانپزشكي ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: